Esittäydy ja anna kiittää – rakenna luottamusta

Reijo Ronkanen hankkii potilaan luottamuksen kohteliaalla käytöksellä. Se alkaa esittäytymisestä, mikä on Ronkasen mukaan potilaskontaktin kivijalka.

Potilastyössä kommunikointi alkaa esittäytymisestä, ylipalomies-ensihoitaja (perustaso) Reijo Ronkanen sanoo.

Heti perään hän toteaa, että nykyään esittäytyminen on kovin harvinaista — eikä sitä juurikaan näe ensihoitoa kuvaavissa television ”realitysarjoissakaan”.

– Luottamuksen kannalta esittäytyminen on tärkeää, Ronkanen sanoo. Hän kättelee lähes jokaisen potilaan — laitapuolenkulkijatkin — sekä kertoo kuka on ja mistä tulee.

Vanhemmat ihmiset ovat tottuneet esittäytymiseen ja kättelyyn, mutta nuorempien kulttuurissa tapa vähenee. Kun Ronkanen kättelee keikalla potilaansa, joutuu nuorempi kollega usein tekemään sen perässä, vaikka ei välttämättä niin olisi suunnitellut.

Kommunikointi korostuu nimenomaan hankalammilla tehtävillä, kuten mielenterveyspotilaiden tai hankalien kotihoidon potilaiden kanssa.

– Jotkut sanovat sitä puhejudoksi.

Homma alkaa esittäytymisestä, sitten tulee rauhallinen esiintyminen — ja paketti pidetään kasassa pitkällä pinnalla.

Joskus tilanteet ovat hankalia. Hoitaja tai omainen haluaa potilaan sairaalaan ja potilas on haastamassa oikeuteen, jos näin tapahtuu.

– Silloin on vain pohdittava, mikä on potilaan kannalta paras ratkaisu. Joskus se voi vaatia potilaan oman tukiverkoston aktivoitumista, Ronkanen arvioi.

Aina eivät perustelut sairaalaan lähdöstä mene perille. Neuvottelujen päätteeksi yleensä päädytään kuitenkin asunnosta ulos ja ambulanssiin, jolloin potilaan näkökulma muuttuu. Tuima potilas alkaa hymyillä ja ammattilaiset alkavatkin yhtäkkiä osata asiansa.

Lue koko juttu näköislehdestä 2/17

 

Kuva: – Reijo Ronkanen, Helsingin pelastuslaitokselta päivää. Näin Ronkanen esittelee itsenä jokaiselle potilaalle. Esittelyyn kuuluu myös kädenpuristus.

Teksti: Marko Partanen
Kuva: Olli Häkämies