Hätäkeskuslaitoksen uusi johtaja Vainio: ”Riittävä rahoitus varmistettava”

Rahoituksen kestävyys, päivystäjien määrästä huolehtiminen, tietojärjestelmähankkeen jatko ja sidosryhmäyhteistyön tiivistys ovat Taito Vainion työlistalla.

Valtioneuvosto nimitti valtiotieteiden maisteri, diplomi-insinööri Taito Vainion Hätäkeskuslaitoksen johtajaksi. Hän aloittaa viisivuotiskautensa maaliskuun alussa.

Vainio on työskennellyt sisäministeriön pelastusosastolla useissa tehtävissä parinkymmenen vuoden ajan, viimeksi ohjaus- ja kehittämisjohtajana.

Sisäministeriössä Vainio on vastannut hätäkeskustoiminnan strategisesta kehittämisestä ja Hätäkeskuslaitoksen ohjauksen valmistelusta.

– Mielenkiintoista onkin nyt nähdä, miten asiat näyttäytyvät viraston puolella. Suurella mielenkiinnolla ja innolla siirryn hätäkeskuslaitokseen, Vainio sanoo.

Hätäkeskuksissa tehtyä työtä Vainio sanoo arvostavansa suuresti.

– Hätäkeskuspäivystäjät ja hätäkeskukset ovat avun ensimmäinen lenkki. Jos tämä ei toimi, ei toimi myöskään viranomaisavun tarjoaminen mihinkään suuntaan. Keskuksissa tehdään äärimmäisen tärkeää työtä, jolla suoraan vaikutetaan ihmisten turvallisuuteen.

Tietojärjestelmähanke maaliin

Sisäministeriössä tekemänsä ohjaustyön kautta Vainiolla on hyvä tuntuma hätäkeskustoiminnan tämän hetken haasteisiin.

– Hätäkeskus on tuonut sisäministeriölle esiin päivystäjien määrän, joka on aika alakantissa. Olemme jo tehneet toimenpiteitä tämän asian eteen: päivystäjäkoulutusta on lisätty. Koulutusmäärää pidetään korkeampana toistaiseksi, jotta päivystäjiä olisi jatkossa riittävästi.

Hätäkeskuslaitos on aktiivisesti tuonut esiin myös rahoitustarvettaan. Vainio tulee jatkamaan samaa linjaa.

– Tehtävänäni on koettaa varmistaa hätäkeskuslaitokselle riittävä rahoitus budjettikehyksessä, ettei toimintaa tarvitsisi kehittää lisätalousarvioiden kautta.

Tavoitteekseen Vainio sanoo myös entistä tiiviimmän sidosryhmäyhteistyön.

– Yhteistyö eri sidosryhmiin on todella tärkeää – nimenomaan pelastustoimeen, poliisin ja sosiaali- ja terveystoimeen suuntaan. Monia muitakin on, mutta nämä kolme keskeisintä muodostavat suurimman osan hätäpuheluliikenteestä.

Hätäkeskuksissa on juuri otettu käyttöön ERICA-tietojärjestelmän versio 1.2. Seuraavissa 2.0- ja 2.1-versiossa tulee lisää ominaisuuksia.

– Erican käyttöönotto on sujunut aika hyvin, huolimatta siitä että aluksi oli aikamoisia epäilyjä, miten kaikki tulee toimimaan. Loppujen lopuksi se on toiminut erittäin hyvin. Nyt on tärkeää saada seuraavat versiot käyttöön toimitussopimuksen mukaisesti, jotta kaikki uudet ominaisuudet saadaan käyttöön, Vainio sanoo.

 

Kuva: Taito Vainio kertoi pelastustoimen uudistuksen tilanteesta Turvallinen Suomi -seminaarissa Helsingissä maaliskuussa 2017.